Vinnaren i Vi i Villas och IVT Värmepumpars värmetävling - Vi ser fler vinster än förstapriset

Av IVT, 02 september 2015

Bengt Anderson från Ängelholm är vinnaren i Vi i Villas och IVT Värmepumpars stora värmetävling. Efter tio år med fjärrvärme ser han vinsten som en ypperlig chans att bli oberoende sin fjärrvärmeleverantör.
– Nu slipper jag deras godtyckliga prissättning, säger Bengt Anderson, vinnaren av IVT:s jubileumspump – IVT AirX.

För 20 år sedan flyttade familjen Anderson in i ett gammalt hus från 1963 i Ängelholm. Då användes olja för att värma upp det 200 kvadratmeter stora huset. En ganska miljöfarlig och framför allt dyr affär, menar Bengt Anderson. Eftersom uppvärmningsalternativen var betydligt färre då jämfört med utbudet idag, valde familjen Anderson att byta till fjärrvärme.
– Det var det enda jag kände till. Och visst blev det en märkbar skillnad, speciellt på kostnaderna. Men till slut blev jag less på de ökade priserna. Det retade mig att jag inte hade någon möjlighet att byta leverantör och att leverantören kunde höja sina priser när de ville, säger Bengt Anderson.

När tävlingen om en värmepump från IVT dök upp i Vi i Villa var Bengt och Marie snabba med att skicka in sitt bidrag. Några veckor senare valdes de ut som vinnare av IVT AirX, företagets mest effektiva och tystlåtna luft/vattenvärmepump.
– En ganska så omtumlande överraskning. Vi blev givetvis väldigt glada. Vi känner oss fria, helt enkelt, säger Bengt Anderson.

Den som ska installera jubileumspumpen är David Behrens på Behrens Alternativa Energi i Höganäs. Enligt hans beräkningar kommer värmepumpen från IVT att säkna familjen Andersons energiförbrukning från drygt 20 000 kWh/år till 6 000 kWh/år.
– De slipper fjärrvärmemonopolet och får ett miljövänligare och mer effektivt värmesystem, säger David Behrens.
– IVT AirX passar deras husförhållanden alldeles utmärkt.

Vill du veta mer?
Kontakta Titus Alex, försäljningschef IVT Värmepumpar,
tel 076-941 41 13 eller titus.alex@ivt.se

Intresseområden: Miljö , Energi , Luft/vattenvärmepump , Driftkostnad , Fjärrvärme

IVT

Vi leder utvecklingen av värmepumpar som är snälla mot miljön.

Författare