Vanliga frågor och svar - Anywhere II
Tillåta uppdateringar
Kontrollera att du tillåter uppdateringar av modulen för att nås av eventuella buggfixar och åtgärder. Det gör du i appen under Inställningar -> Uppdatera enheter -> Tillåt automatisk uppdatering.
Välj kategori eller sök på nyckelord typ K30, återställa, anslutning, smartgrid.
Ingenting hittades med din filtrering. Testa ett annat nyckelord.
Detta hittades med din filtrering:
Vilka operativsystem stöds?
Vi stödjer iOS11 och nyare samt Android 6.0 och nyare.
Kan jag använda appen på en surfplatta?
Appen är optimerad för användning på smartphone, men går även att installera på surfplattor.
Varför måste jag logga in och skapa konto?
För att skydda dig måste vi veta att du är behörig att styra din enhet. Användarkonton garanterar att endast behöriga användare får åtkomst till dina enheter och kan styra dem.
Du skapar en profil på SingleKey ID, du kan hantera och radera din profil både från singlekey-id.com och från appen.
Kan andra medlemmar i min familj få åtkomst till samma system?
Naturligtvis. Var och en som vill ha åtkomst till systemet måste ladda ner appen, skapa ett konto och lägga till enheterna i appen.
Jag är nyinflyttad. Hur kan jag ta bort tidigare ägares åtkomst till min Gateway?
Endast återställning av fabriksinställningarna är möjlig. Vid återställning av fabriksinställningarna raderas all information som sparats i din Gateway och alla användare som är anslutna till denna Gateway tas bort. Detta kan ske genom att du går in på »Enheter», väljer enhet, klickar på Återställning av fabriksinställningarna och följer anvisningarna i appen.
Vilka produkter är kompatibla med appen?
Luft/luftvärmepumparna i Aero-serien. Bergvärmepumparna Geo 500 och Geo 600. Frånluftsvärmepumpen Vent 402. Luft/vattenvärmepumparna AirX 400/AirX 400-S (Tillverkade efter 2022) samt nya AirSplit 300.
Jag kan inte hitta min enhet?
Se till att din enhet är kompatibel, följande pumpar är kompatibla idag:
Luft/luftvärmepumparna i Aero-serien. Bergvärmepumparna Geo 500 (tillverkade efter 2022) och Geo 600. Luft/vattenvärmepumparna AirX 400/AirX 400-S (Tillverkade efter 2022) samt nya AirSplit 300.
Var hittar jag QR-koden?
Du hittar QR-koden antingen på värmepumpen eller wifi-tillbehöret. Mer information hittar du i manualen som du fått med enheten.
Hur ansluter jag värmepumpen till WiFi med WPS? (K30)
WPS stöds av våra WLAN-produkter, vilka är värmepumpar med wifi-tillbehör K30. Se film för att se hur det går till.
Alternativt hämta full steg-för-steg beskrivning här.
För att ansluta utan WPS, hämta antingen beskrivningen ovan, eller gå till den frågan i FAQ.
Vad betyder WPS och hur vet jag om min router har stöd för WPS?
WPS står för Wi-Fi Protected Setup. Vi har stöd för WPS-knappen, vilket innebär att din router bör ha en knapp med beteckningen WPS eller liknande symbol: Om inte får du titta i din routers manual.
Hur ansluter jag värmepumpen till WiFi utan WPS? (K30)
Det är möjligt att ansluta värmepumpen i Hotspot-läge (AP-läge). Välj helt enkelt »Manuell (Hotspot)» i appen under Wifi-parningen. Se videoinstruktion.
Du kan också hämta full beskrivning här: Steg-för-steg-guide
Hur lägger jag till mer än en enhet?
Öppna menyn ≡ och välj Enheter och klicka sedan på knappen +. Välj den produkt du vill ansluta (observera att du kan växla mellan olika värmepumpar).
Hur kan jag radera enheter från mitt konto?
Om du vill ta bort en värmepump från ditt användarkonto går du till menyn ≡ och trycker på Enheter och sedan väljer du den enhet du vill ta bort och klickar på knappen Ta bort. Observera att du genom att ta bort en enhet från ditt konto inte automatiskt tar bort nätverkskonfigurationen i enheten. För det måste själva enheten återställas. Du hittar information om detta i enhetens manual.
Hur ändrar jag språk i appen?
Du kan ändra språk i appens inställningar i din smartphones inställningar.
Kan jag anpassa huvudskärmen?
Ja, din huvudskärm kan anpassas. Gå till menyn ≡ och välj Utseende. Du kan ändra ordningen som dina kort visas på i huvudskärmen genom att dra och släppa dem. Välj pennsymbolen för att byta namn på ett kort. Du kan också låta visa eller dölja med hjälp av ögonsymbolen. Om du bara har ett kort kan det inte döljas.
Hur kan jag uppdatera uppgifterna på huvudskärmen?
Dra med fingret från displayens mitt och nedåt för att uppdatera.
Hur kan jag byta ort i väderområdet?
Tryck på pennan i väderområdet för att byta ort. Klicka på häftstiftet för att välja din aktuella ort (för detta måste GPS-funktionen vara aktiverad). Som alternativ kan du söka och välja ort via textfältet.
Varifrån kommer utetemperaturen?
Utetemperaturen kommer från OpenWeatherMap.org och gäller för den ort du ställt in.
Jag ser plötsligt ändringar som jag inte gjort?
Det kan hända om ytterligare en användare utför inställningar (via en annan app eller på själva värmepumpen).
Hur återställer jag wifi-modulen/K30 till fabriksinställningarna?
Väck upp K30 genom att hålla in LED-knappen 1sek.
Håll sedan in LED-knappen i ca 12-15sek tills den lyser rött (i ca 1sek).
Jag har en ny router. Hur ansluter jag min värmepump till den nya routern?
Koppla från den gamla routern genom att stänga av den eller dra ut sladden. När du stängt av routern kan du starta WLAN-parningen och ansluta den nya routern. För att starta WLAN-parningen öppnar du »Enheter» och klickar på »Lägg till enhet» och följer stegen i appen.
Mitt WLAN hemma fungerar inte. Kan jag fortfarande manövrera mina enheter?
Du kan fortfarande styra din husvärme via rumstermostaten eller via displayen/fjärrkontrollen på värmeanläggningen.
Vi har haft strömavbrott. Påverkar det på något vis?
Nej, de senaste inställningarna återställs. Se till att din router får ström igen och att den är ansluten till internet för att dina enheter ska gå att styra via din app.
I väderområdet står det att det är något som inte stämmer med mina enheter. Vad ska jag göra?
Klicka på meddelandet eller i menyn på knappen Meddelande för att visa felmeddelandet. Där finns dessutom information om lösningar.
Vad kan jag göra när mina enheter inte längre går att nå?
För att kontrollera anslutningsstatusen måste du kontrollera lysdioden på inneenheten. Om lysdioden lyser med fast grönt sken är den korrekt ansluten och systemet behöver några minuter för att reagera. Om lysdioden inte lyser avbryts anslutningen. Möjliga lösningar för återställning är att stänga av och starta om värmepumpen eller kontrollera routerns internetanslutning.
Jag kan inte se något ljus på wifi-modulen/K30. Vad ska jag göra?
Kontrollera om K30 befinner sig i energisparläget genom att du vidrör lysdiodens kortände. Om det inte fungerar, kontrollera att K30 är korrekt installerad i din värmepump och att den får ström. Startproceduren kan ta upp till 1 minut.
Jag kan inte få de senaste funktionerna som finns om appen i app-butiken?
Kontrollera om du har den senaste Gateway-firmware-versionen i Utökad information. Om den inte uppdateras kan felet vara svag WLAN-signal. Försök förbättra den med en repeater.
Var finns QR-koden?
QR-koden finns på ett klistermärke i wifi-modulens förpackning. Du uppmanas att klistra fast den på sidan av värmepumpen under driftsättning, efter installation och före ihopkoppling.
Jag kan inte ändra önskad temperatur? (Luft/luft)
Du kan inte ändra börtemperaturen om fjärrkontrollen står på Auto, Avfuktning, Endast fläkt eller Full Power. Du måste byta till värme- eller kylläget för att kunna ändra önskad temperatur.
Jag kan inte ändra fläkthastigheten? (Luft/luft)
Du kan inte ändra fläkthastigheten om fjärrkontrollen står på Avfuktning, Full Power eller MultiSpace. Du måste ändra till läget Värme, Kyla eller Endast fläkt för att kunna ändra fläkthastigheten.
Vissa av funktionerna som finns tillgängliga på fjärrkontrollen är inte synliga i appen? (Luft/luft)
Vissa av de avancerade funktionerna stöds inte av appen för tillfället, du kan använda din fjärrkontroll.
Min enhet fungerar inte längre. Jag kan inte styra den via fjärrkontrollen eller app? (Luft/luft)
Kontrollera LED-statusen i inomhusenheten. Om detta blinkar orange finns det ett fel i systemet. Om lysdioden är släckt är anslutningen bruten. Möjliga lösningar för att återupprätta anslutningen är att stänga av värmepumpen och slå på den igen eller att kontrollera routerns internetuppkoppling:
Kontrollera att portarna 5222, 443, 80 är öppna i brandväggen i Er router mot ip-modulen. Routern skall även sända WiFi på 2,4 gHz-bandet (inte 5,0 gHz).
Hur kan jag vara säker på att inga andra användare kan styra min värmepump via appen?
Om du gör en fabriksåterställning kommer alla användare att tas bort. Du måste sedan upprepa parningsprocessen.
Varför kopplas min gateway ofta ifrån? (Luft/luft)
Om du har en standard dubbelbandsrouter som stöder 2,4 GHz och 5 GHz, rekommenderar vi att du delar upp SSID-namn för 2,4 Ghz OCH 5 Ghz nätverk genom att ange unikt SSID (nätverksnamn).
Om du använder mesh-nätverk i ditt hem, se till att gatewayen är vitlistad i din router. Se den vita listan (MAC-filtrering) i routermanualen.
Jag ser förändringar som jag inte har gjort? (Luft/luft)
Detta kan hända om andra användare gör inställningar (med en annan app eller fjärrkontroll) medan din app redan är öppen.
Kan jag deaktivera programuppdateringar?
Mjukvaruuppdateringar för appen kan avaktiveras via App Store. Vi rekommenderar emellertid inte detta, för att du även i fortsättningen ska få säkerhets- och funktionsuppdateringar.
Mjukvaruuppdateringarna för dina enheter i sig kan inte avaktiveras, eftersom uppdateringar krävs för att åtgärda fel och av säkerhetsskäl.
Var hittar jag licensinformationen för K30?
Under parningen via Hot Spot-läget kan du komma åt licensinformationen via symbolen ----. Om du redan har anslutit ditt system måste du ta bort WLAN-anslutningen och välja Hot-Spot-läget som anslutningsmetod medan du ansluter din K30 igen.
Kan jag använda Smartgrid?
För att kunna använda SmartGrid-funktionaliteten måste värmepumpen kunna fjärrstyras via internet (ej luft/luft och rekommenderas ej frånluft) och man måste ha ett timprisbaserat elavtal. De vanligaste elavtalstyperna idag är fast pris, månadsbaserat rörligt pris alternativt timdebitering. Men det är alltså enbart med ett elavtal med timdebitering som man kan nyttja tjänsten SmartGrid.
Du som har en kompatibel värmepump kan använda SmartGrid-funktionen. Tidigare har man bara kunnat göra detta via appen IVT Anywhere.
Smartgrid-funktionalitet finns nu även i Anywhere II. Minst följande programvaruversioner krävs för att kunna använda funktionen:
- K30 (WiFi-modul) firmware: >11.0.8
Eller K40 (nyare WiFi-modul)
Eller iCom/TinyCom (Internet-modul) - Senaste versionen, 3.2.0, av appen IVT Anywhere II.
Luft/luftvärmepumpen får inte kontakt med nätverket?
För att ansluta luft/luftvärmepumpen/Aero till nätverket, om den tappat kontakt:
Kontrollera att portarna 5222, 443, 80 är öppna i brandväggen i Er router mot ip-modulen. Routern skall även sända WiFi på 2,4 gHz-bandet (inte 5,0 gHz).
Hur hanterar jag mitt SingleKey ID konto?
Om du behöver ändra uppgifter i din inloggningsprofil, återställa lösenord eller skapa ny profil:
I appen:
Tryck på hamburggermenyn uppe till vänster
Välj Inställningar
Välj SingleKey ID Profile
Gå till Min profil och uppdatera användarnamn eller lösenord,
eller
Välj att Ta bort SingleKey ID och skapa ett nytt.
Eller gå till SingleKey IDs hemsida och hantera din profil därifrån.
Hur återställer jag lösenordet på Geo 600?
För att återställa lösenordet på bergvärmepumpen/Geo 600/Rego 3000:
Du gör en återställning av det personliga lösenordet i värmepumpens menyer.
-> Meny -> Internet -> Avbryt anslutning. Nästa gång du loggar in i appen får du ange ett nytt personligt lösenord.
Hur återställer jag lösenordet på Geo 500/Vent 402?
För att återställa lösenordet på din bergvärmepump Geo 500/frånluftsvärmepump Vent 402:
Du gör en återställning av det personliga lösenordet i värmepumpens menyer. Gå till "Inställningar" -> "Återställ Applösenord". Nästa gång du loggar in i appen får du ange ett nytt personligt lösenord.
Hur återställer jag lösenordet på AirX?
För att återställa lösenordet på AirX/Rego 2000:
Du gör en återställning av det personliga lösenordet i värmepumpens menyer. Gå till ”Meny” -> "Inställningar"-> "Internetlösenord". Nästa gång du loggar in i appen får du ange ett nytt personligt lösenord.
Kan jag tidsstyra Geo 600?
Javisst, Geo 600 har tidsstyrning. Du gör det enkelt i värmepumpens meny eller i appen. Här kan du ladda hem en enkel guide.
Kan jag tidsstyra AirX/AirX 400/Air Split?
Javisst, AirX, AirX 400 och Air Split har tidsstyrning. Du gör det enkelt i värmepumpens meny. Här kan du ladda hem en enkel guide.
Kan jag tidsstyra Geo 500?
Denna reglercentral saknar tidsstyrning.
Tidsstyrning måste i detta fall genomföras av en tredjepartslösning.
Blockering av varmvatten går att göra mellan valt tidsintervall under Varmvatten -> Mer -> VV-spärr.
Kan jag tidsstyra Vent 402?
Denna reglercentral saknar tidsstyrning.
Tidsstyrning måste i detta fall genomföras av en tredjepartslösning.
Blockering av varmvatten går att göra mellan valt tidsintervall under Varmvatten -> Mer -> VV-spärr.
Hur lägger jag till Geo 600/AirX i appen?
När värmepumpen är uppkopplad mot ditt nätverk lägger du till genom att klicka på "Lägg till enhet" i appen. Se stegen i filmen.
Hur ansluter jag luft/luft till WiFi och app?
Du öppnar Anywhere II, och godkänner användarvillkor.
- Tryck på Kom igång.
- "Anywhere II vill logga in dig med hjälp av ttsignon.com". Klicka Fortsätt. Du behöver ett SingleKey ID för att hantera din enhet i appen. Ett konto skapas med ett autogenererat mail. När SingleKey ID väl är skapat, loggas du in automatiskt.
- Tryck på Lägg till enhet och sedan Välj enhet
- Scanna av WiFi-modulens QR-kod. Koden finns med i leveransen av modulen.
- Tryck på fjärrkontrollens WLAN-knapp tills WLAN-lampan på värmepumpen blinkar varannan sekund. (Bekräfta i appen att lydioden blinkar)
- Välj parningsprocedur:
WPS: Tryck in routerns WPS-knapp. Då väljer routern nätverk.
Manuellt: En lista kommer upp på tillgängliga nätverk. Välj vilket du vill använda. - Avsluta med att hålla in WLAN-knappen på fjärrkontrollen tills två ljudsignaler hörs. Bekräfta och fortsätt.
- Nu ansluter enheten till internet. Bekräftelsen verifieras med en melodi och WLAN-lampan lyser konstant grönt. Bekräfta.
- Välj vilken enhet du vill styra. Fler enheter kan läggas till.
Ser inte innetemperatur i appen?
Kontrollera om du har avaktiverat termisk desinfektion i värmepumpen. Installerkortet kan då sluta kommunicera med rumsgivare eller med IP-modul, och följden blir bland annat att du inte kan se innetemperatur i appen.
Var hittar jag mitt login (utan QR) i Vent 402?
Du hittar information om uppkoppling och login-data i värmepumpens display.
Klicka på Information -> Internet.
Var hittar jag inloggningsdata till AirX?
När du ska ansluta värmepump och app kan du använda QR-kod eller inloggningsdatan som finns i värmepumpens display. För att hitta det senare:
Klicka på "info" vid displayen.
Välj "Internet" i displayen och sedan "Inloggningsdata".
Vilken WiFi-anslutning behöver jag för AC-maskinen?
Vår anslutning fungerar normalt med standardinställningarna för wifi på de flesta routrar. I vissa fall kan vissa inställningar behöva ändras manuellt. Kontrollera specifikationerna i din routers manual och gör nödvändiga konfigurationsändringar om det behövs (din routers manual bör ange hur man gör detta). Följande specifikationer krävs för att fungera med vår anslutning:
-
2,4 GHz nätverk
-
WPA2 (även blandat WPA/WPA2) nätverk med AES- eller TKIP & AES-kryptering (öppna nätverk stöds inte)
-
DHCP aktiverat
-
SSID måste vara synligt (inte dolt)
-
Användning av proxyservrar och VPN rekommenderas inte
-
Nätverkslägen IEEE 802.11 b/g/n eller 802.11 b/g
-
Nätverkskanaler från kanal 1-11
-
Portarna 8883 och 443 måste vara öppna
Även om vår anslutning endast fungerar med 2,4 GHz-bandet, stöder 5 GHz-routrar vanligtvis också 2,4 GHz parallellt. Om du har en dual-band router, se till att:
-
2,4 GHz-bandet är aktivt
-
De två nätverken har olika namn
När du ansluter till enheten, se till att 2,4 GHz-nätverket är valt."
Finns det några kostnader som jag måste betala för Smartgrid?
Nej, Smartgrid är numera gratis för kunder av den nyare appen, IVT Anywhere II. Om du har ett abonnemang i den äldre, IVT Anywhere, kan det avbrytas.
Vilken WiFi-modul har jag?
Det snabbaste svaret är att om din värmepump har inbyggd WiFi, så har du WiFi-modul K30 eller K40. (Obs: värmepumpar som tillverkar värme och varmvatten).
Värmepumpar som till exempel Geo 500 och AirX (levererad innan 2022) är anslutna med nätverkskabel och använder modul iCom/TinyCom.
Hur ser jag vilken appversion jag har?
Under "Hamburgermenyn" ☰ uppe i vänstra hörnet
Klicka på "Inställningar"
Klicka sedan på "Info"
Där syns IVT Anywhere II med versionsnummer.
Hur ser jag mjukvaruversion på min WiFi-modul K30?
Under "Hamburgermenyn" ☰ uppe i vänstra hörnet
Klicka på "Enheter"
Klicka på din enhet. Som standard heter den "Värmepump"
Klicka på "Uppkopplingsinfo"
Där syns mjukvaruversion och när den senast är uppdaterad.
Hur slår jag på automatisk uppdatering på K30/K40?
Under "Hamburgermenyn" ☰ uppe i vänstra hörnet
Klicka på "Inställningar"
Klicka på "Uppdatera enheter"
Markera "Automatiska uppdateringar"
Hur vet jag om jag har K30 eller K40?
Det enklaste är att du tittar på din wifi-modul. K30 har endast en led-lampa och inga knappar, medan K40 har två knappar, QR-kod och lampa.
Hur ansluter jag wifi-modul K40 till min värmepump (trådlöst)?
Hur ansluter jag wifi-modul K40 till min värmepump (med sladd)?
Varför kan jag inte para trådlös rumsgivare TR120 RF med K40?
Det kan vara så att du står för nära, 50 cm avstånd rekommenderas. Beroende på väggar etc. kan det även vara så att du står för långt bort. :)
Kolla gärna signalstyrkan:
1. Håll inne OK-knappen på rumsgivaren i 4-5 sek.
2. Klicka neråt tills "SIGn" visas.
3. Tryck OK
4. Signalstyrkan visas
3= bra
2= medium
1= dålig
0= ingen
Hur mycket kan uppvärmningskostnaderna minskas tack vare Smartgrid?
Eftersom varje byggnadstyp, användarbeteende och tariffområde är olika, finns det inget genomsnittsvärde för minskning av uppvärmningskostnader. Ju mer du sänker den lägsta temperaturen, desto mer besparingar är möjliga. Förutom besparingarna finns det också en positiv inverkan på CO2-minskningen, eftersom kostnaderna generellt är högre om el produceras med fossila bränslen.
Hur avaktiverar man SmartGrid?
Avaktivera i appen:
Öppna menyn ≡ och välj Enheter sedan Värmepump sedan SmartGrid. Där kan du stänga av SmartGrid.
Avaktivera i värmepumpens display:
Om appen raderas fortsätter SmartGrid att fungera. Om du ändrar driftläget för värme och varmvatten till OFF och sedan tillbaka till önskat läge, tvingas SmartGrid att sluta.
Det finns ingen optimering baserad på tillgänglig prisinformation?
Under vissa omständigheter, som när enheten är avstängd längre än åtta timmar och det inte finns någon internetanslutning vid uppstart, kan det ta upp till 2 timmar och 20 minuter innan optimeringen kan starta. Detta orsakas av att tidsynkroniseringen ännu inte är korrekt.
Det finns en tidsförskjutning i prisdiagrammen?
Det kan bero på att värmepumpens tid inte är synkroniserad med internettiden. I vissa fall kan det ta upp till 20 minuter för systemet att synkronisera tiden via internet. När tiden är synkroniserad visas korrekt prisinformation.
Ingen prisoptimering möjlig på grund av saknad prisinformation?
Detta kan bero på flera orsaker:
- Utgången tariff: En tariff är en prisplan som bestämmer elpriset under olika tider på dygnet. Om din tariff inte längre är giltig, kontrollera och uppdatera den till en aktuell prisplan.
- Fördröjning i prisvisning: Efter installation, omstart eller vid förlorad internetanslutning kan det ta upp till 140 minuter innan systemet hämtar och visar prisinformation.
Om detta inträffar, vänta en stund – systemet synkroniserar automatiskt och börjar optimera när data är tillgänglig.
Smartgrid-funktionen är inte tillgänglig i appen?
För att kunna använda funktionen krävs minst följande programvaruversioner: K30 (WiFi-modul) firmware >11.0.8 eller K40 (nyare WiFi-modul) och appversion IVT Anywhere II 03.02.00. Kontrollera även att din värmepump är kompatibel.
Smartgrid-funktionen är blockerad?
Smartgrid är tillgänglig i appen men blockerad. Se översikten i appen som visar orsaker till varför funktionen för närvarande är blockerad. Annan åtgärd: Bryt strömmen tillfälligt till WiFi-modulen.
Varför påverkar en inställning alla värmekretsar?
Smartgrid är utformat för att optimera alla värme- eller varmvattenkretsar samtidigt när funktionen är aktiverad. Det går inte att ställa in optimering för enskilda kretsar. Om du ändrar en värmekrets från "endast kylning" till "uppvärmning och kylning" eller "uppvärmning", rekommenderas att starta om WiFi-modulen genom att stänga av och slå på strömmen.
Den manuella ändringen anpassas inte omedelbart?
Om du gör en manuell ändring i SmartGrid-inställningarna, till exempel justerar temperaturen, kommer ändringen inte att träda i kraft direkt. Istället sker ändringen nästa gång systemet övergår till en ny prisnivå (t.ex. från neutral till låg eller hög prisnivå).
Det innebär att ändringar appliceras i samband med att SmartGrid gör sin nästa optimering baserat på aktuella elpriser.
Vad är SmartGrid?
SmartGrid är en funktion i appen IVT Anywhere II som optimerar värmepumpens drift baserat på rörliga elpriser. Genom att anpassa temperaturen i hemmet och för varmvatten* under perioder med höga elpriser kan kostnader sänkas samtidigt som komforten bibehålls.
*Varmvatten endast till värmepumpar med K30/K40 (wifi-modul).
Läs mer om SmartGrid i vårt blogginlägg.
Hur fungerar SmartGrid?
- Elpriser hämtas från elmarknaden (t.ex. varje timme).
- Temperaturen justeras automatiskt utifrån prisnivåer, men hur mycket beror på vilken typ av uppkoppling värmepumpen har;
Icom= +/- 1 grad (endast värme)
K30= +/- 2 grader (värme och varmvatten) - Högt pris: Sänkt temperatur (0,5–2 °C under neutralt).
- Lågt pris: Höjd temperatur (0–2 °C över neutralt).
- Priskategorier (hög/neutral/låg) definieras automatiskt av systemet, baserat på dagens prisfördelning.
Notera: Neutral grad är temperaturen som användaren har definierat för sitt värmesystem, till exempel 21 °C. Det är den temperatur som systemet försöker hålla under "neutrala" förhållanden, när elpriset är varken högt eller lågt.
Det finns i dagsläget ingen möjlighet att manuellt definiera priskategori.
Hur mycket ändras temperaturen med SmartGrid?
Temperaturjusteringen är småskaligt anpassad för att minimera påverkan på komforten:
- Maximal temperaturändring är:
1 °C för IP-modul Icom – endast värme.
2 °C för WiFi-modul K30 – värme och varmvatten.
- Det är viktigt att balansera förbrukning och komfort, särskilt vid höga temperaturförändringar.
Hur aktiverar man SmartGrid?
Funktionen aktiveras enkelt i IVT Anywhere II.
Du väljer elområde, din normala/neutrala temperatur samt din högsta/lägsta valbara temperatur. Du kan närsomhelst justera dina konfigurationer under just Konfigurationer.
Behöver man rumsgivare till SmartGrid?
Rumsgivare är inte ett måste, men den kan förbättra temperaturregleringen och som användare får man ut mer av både funktionen och appen om man har det.
När går SmartGrid in och styr?
- SmartGrid optimerar driften automatiskt baserat på aktuella elpriser.
- Standardinställningar aktiverar justeringar vid fördefinierade prisnivåer (hög/neutral/låg). I dagsläget finns ingen möjlighet att manuellt välja någon specifik prisnivå.
Vad kan jag tjäna på att övergå till timpris?
Fördelar:
- Möjlighet att spara pengar genom att anpassa energiförbrukningen till låga prisperioder.
- Bidrar till minskad miljöpåverkan då höga elpriser ofta är kopplade till fossila bränslen.
Nackdelar:
- Kräver en viss anpassning av användarmönster, t.ex. att planera uppvärmning och varmvattenproduktion under billigare timmar.
- Större exponering för prisvariationer, vilket kan leda till högre kostnader om anpassning inte görs.
Vad är bra att tänka på gällande SmartGrid?
- Förstå att SmartGrid jämför priser inom dygnet, vilket kan göra att relativt låga priser ändå klassificeras som "höga".
- Byter man till timprisbaserat elavtal så påverkar det även resten av ens elförbrukning i hemmet.
- Undvik att överanvända temperaturhöjningar vid låga priser då det kan påverka effektiviteten negativt.
- Se till att internetanslutningen fungerar för att säkerställa korrekt optimering.
- Att en frånluftsvärmepump återanvänder värmen i huset med en mindre kompressor och har sina begränsningar även ihop med SmartGrid, eftersom sänkt värme i huset ger mindre möjlig återvinning (rekommenderas alltså inte).
Vad ska man inte göra?
- Förlita sig på SmartGrid utan att förstå energibehoven i hemmet.
- Ignorera systemmeddelanden om avbrott eller optimeringsproblem.
Läs gärna mer i vårt blogginlägg.
Koppla upp IVT Geo 600/IVT AirX mot Wifi och appen IVT Anywhere II
Via WPS
Para ihop Geo 600 med lokala nätverket via WPS.
Utan WPS
Så här ansluter du om WPS-knapp saknas på routern.
Lägg till IVT Geo 600 i Appen
När värmepumpen är uppkopplad mot ditt nätverk lägger du till den i appen.