Vanliga frågor och svar - Anywhere II
Tillåta uppdateringar
Kontrollera att du tillåter uppdateringar av modulen för att nås av eventuella buggfixar och åtgärder. Det gör du i appen under Inställningar -> Uppdatera enheter -> Tillåt automatisk uppdatering.
Välj kategori eller sök på nyckelord typ K30, återställa, anslutning.
Ingenting hittades med din filtrering. Testa ett annat nyckelord.
Detta hittades med din filtrering:
Vilka operativsystem stöds?
Vi stödjer iOS11 och nyare samt Android 6.0 och nyare.
Kan jag använda appen på en surfplatta?
Appen är optimerad för användning på smartphone, men går även att installera på surfplattor.
Varför måste jag logga in och skapa konto?
För att skydda dig måste vi veta att du är behörig att styra din enhet. Användarkonton garanterar att endast behöriga användare får åtkomst till dina enheter och kan styra dem.
Du skapar en profil på SingleKey ID, du kan hantera och radera din profil både från singlekey-id.com och från appen.
Kan andra medlemmar i min familj få åtkomst till samma system?
Naturligtvis. Var och en som vill ha åtkomst till systemet måste ladda ner appen, skapa ett konto och lägga till enheterna i appen.
Jag är nyinflyttad. Hur kan jag ta bort tidigare ägares åtkomst till min Gateway?
Endast återställning av fabriksinställningarna är möjlig. Vid återställning av fabriksinställningarna raderas all information som sparats i din Gateway och alla användare som är anslutna till denna Gateway tas bort. Detta kan ske genom att du går in på »Enheter», väljer enhet, klickar på Återställning av fabriksinställningarna och följer anvisningarna i appen.
Vilka produkter är kompatibla med appen?
Luft/luftvärmepumparna i Aero-serien. Bergvärmepumparna Geo 500 och Geo 600. Frånluftsvärmepumpen Vent 402. Luft/vattenvärmepumparna AirX 400/AirX 400-S (Tillverkade efter 2022) samt nya AirSplit 300.
Jag kan inte hitta min enhet?
Se till att din enhet är kompatibel, följande pumpar är kompatibla idag:
Luft/luftvärmepumparna i Aero-serien. Bergvärmepumparna Geo 500 (tillverkade efter 2022) och Geo 600. Luft/vattenvärmepumparna AirX 400/AirX 400-S (Tillverkade efter 2022) samt nya AirSplit 300.
Var hittar jag QR-koden?
Du hittar QR-koden antingen på värmepumpen eller wifi-tillbehöret. Mer information hittar du i manualen som du fått med enheten.
Hur ansluter jag värmepumpen till WiFi med WPS?
WPS stöds av våra WLAN-produkter, vilka är värmepumpar med wifi-tillbehör K30. Se film för att se hur det går till.
Alternativt hämta full steg-för-steg beskrivning här.
För att ansluta utan WPS, hämta antingen beskrivningen ovan, eller gå till den frågan i FAQ.
Vad betyder WPS och hur vet jag om min router har stöd för WPS?
WPS står för Wi-Fi Protected Setup. Vi har stöd för WPS-knappen, vilket innebär att din router bör ha en knapp med beteckningen WPS eller liknande symbol: Om inte får du titta i din routers manual.
Hur ansluter jag värmepumpen till WiFi utan WPS?
Det är möjligt att ansluta värmepumpen i Hotspot-läge (AP-läge). Välj helt enkelt »Manuell (Hotspot)» i appen under Wifi-parningen. Se videoinstruktion.
Du kan också hämta full beskrivning här: Steg-för-steg-guide
Hur lägger jag till mer än en enhet?
Öppna menyn ≡ och välj Enheter och klicka sedan på knappen +. Välj den produkt du vill ansluta (observera att du kan växla mellan olika värmepumpar).
Hur kan jag radera enheter från mitt konto?
Om du vill ta bort en värmepump från ditt användarkonto går du till menyn ≡ och trycker på Enheter och sedan väljer du den enhet du vill ta bort och klickar på knappen Ta bort. Observera att du genom att ta bort en enhet från ditt konto inte automatiskt tar bort nätverkskonfigurationen i enheten. För det måste själva enheten återställas. Du hittar information om detta i enhetens manual.
Hur ändrar jag språk i appen?
Du kan ändra språk i appens inställningar i din smartphones inställningar.
Kan jag anpassa huvudskärmen?
Ja, din huvudskärm kan anpassas. Gå till menyn ≡ och välj Utseende. Du kan ändra ordningen som dina kort visas på i huvudskärmen genom att dra och släppa dem. Välj pennsymbolen för att byta namn på ett kort. Du kan också låta visa eller dölja med hjälp av ögonsymbolen. Om du bara har ett kort kan det inte döljas.
Hur kan jag uppdatera uppgifterna på huvudskärmen?
Dra med fingret från displayens mitt och nedåt för att uppdatera.
Hur kan jag byta ort i väderområdet?
Tryck på pennan i väderområdet för att byta ort. Klicka på häftstiftet för att välja din aktuella ort (för detta måste GPS-funktionen vara aktiverad). Som alternativ kan du söka och välja ort via textfältet.
Varifrån kommer utetemperaturen?
Utetemperaturen kommer från OpenWeatherMap.org och gäller för den ort du ställt in.
Jag ser plötsligt ändringar som jag inte gjort?
Det kan hända om ytterligare en användare utför inställningar (via en annan app eller på själva värmepumpen).
Hur återställer jag wifi-modulen/K30 till fabriksinställningarna?
Väck upp K30 genom att hålla in LED-knappen 1sek.
Håll sedan in LED-knappen i ca 12-15sek tills den lyser rött (i ca 1sek).
Jag har en ny router. Hur ansluter jag min värmepump till den nya routern?
Koppla från den gamla routern genom att stänga av den eller dra ut sladden. När du stängt av routern kan du starta WLAN-parningen och ansluta den nya routern. För att starta WLAN-parningen öppnar du »Enheter» och klickar på »Lägg till enhet» och följer stegen i appen.
Mitt WLAN hemma fungerar inte. Kan jag fortfarande manövrera mina enheter?
Du kan fortfarande styra din husvärme via rumstermostaten eller via displayen/fjärrkontrollen på värmeanläggningen.
Vi har haft strömavbrott. Påverkar det på något vis?
Nej, de senaste inställningarna återställs. Se till att din router får ström igen och att den är ansluten till internet för att dina enheter ska gå att styra via din app.
I väderområdet står det att det är något som inte stämmer med mina enheter. Vad ska jag göra?
Klicka på meddelandet eller i menyn på knappen Meddelande för att visa felmeddelandet. Där finns dessutom information om lösningar.
Vad kan jag göra när mina enheter inte längre går att nå?
För att kontrollera anslutningsstatusen måste du kontrollera lysdioden på inneenheten. Om lysdioden lyser med fast grönt sken är den korrekt ansluten och systemet behöver några minuter för att reagera. Om lysdioden inte lyser avbryts anslutningen. Möjliga lösningar för återställning är att stänga av och starta om värmepumpen eller kontrollera routerns internetanslutning.
Jag kan inte se något ljus på wifi-modulen/K30. Vad ska jag göra?
Kontrollera om K30 befinner sig i energisparläget genom att du vidrör lysdiodens kortände. Om det inte fungerar, kontrollera att K30 är korrekt installerad i din värmepump och att den får ström. Startproceduren kan ta upp till 1 minut.
Jag kan inte få de senaste funktionerna som finns om appen i app-butiken?
Kontrollera om du har den senaste Gateway-firmware-versionen i Utökad information. Om den inte uppdateras kan felet vara svag WLAN-signal. Försök förbättra den med en repeater.
Var finns QR-koden?
QR-koden finns på ett klistermärke i wifi-modulens förpackning. Du uppmanas att klistra fast den på sidan av värmepumpen under driftsättning, efter installation och före ihopkoppling.
Jag kan inte ändra önskad temperatur? (Luft/luft)
Du kan inte ändra börtemperaturen om fjärrkontrollen står på Auto, Avfuktning, Endast fläkt eller Full Power. Du måste byta till värme- eller kylläget för att kunna ändra önskad temperatur.
Jag kan inte ändra fläkthastigheten? (Luft/luft)
Du kan inte ändra fläkthastigheten om fjärrkontrollen står på Avfuktning, Full Power eller MultiSpace. Du måste ändra till läget Värme, Kyla eller Endast fläkt för att kunna ändra fläkthastigheten.
Vissa av funktionerna som finns tillgängliga på fjärrkontrollen är inte synliga i appen? (Luft/luft)
Vissa av de avancerade funktionerna stöds inte av appen för tillfället, du kan använda din fjärrkontroll.
Min enhet fungerar inte längre. Jag kan inte styra den via fjärrkontrollen eller app? (Luft/luft)
Kontrollera LED-statusen i inomhusenheten. Om detta blinkar orange finns det ett fel i systemet. Om lysdioden är släckt är anslutningen bruten. Möjliga lösningar för att återupprätta anslutningen är att stänga av värmepumpen och slå på den igen eller att kontrollera routerns internetuppkoppling:
Kontrollera att portarna 5222, 443, 80 är öppna i brandväggen i Er router mot ip-modulen. Routern skall även sända WiFi på 2,4 gHz-bandet (inte 5,0 gHz).
Hur kan jag vara säker på att inga andra användare kan styra min värmepump via appen?
Om du gör en fabriksåterställning kommer alla användare att tas bort. Du måste sedan upprepa parningsprocessen.
Varför kopplas min gateway ofta ifrån? (Luft/luft)
Om du har en standard dubbelbandsrouter som stöder 2,4 GHz och 5 GHz, rekommenderar vi att du delar upp SSID-namn för 2,4 Ghz OCH 5 Ghz nätverk genom att ange unikt SSID (nätverksnamn).
Om du använder mesh-nätverk i ditt hem, se till att gatewayen är vitlistad i din router. Se den vita listan (MAC-filtrering) i routermanualen.
Jag ser förändringar som jag inte har gjort? (Luft/luft)
Detta kan hända om andra användare gör inställningar (med en annan app eller fjärrkontroll) medan din app redan är öppen.
Kan jag deaktivera programuppdateringar?
Mjukvaruuppdateringar för appen kan avaktiveras via App Store. Vi rekommenderar emellertid inte detta, för att du även i fortsättningen ska få säkerhets- och funktionsuppdateringar.
Mjukvaruuppdateringarna för dina enheter i sig kan inte avaktiveras, eftersom uppdateringar krävs för att åtgärda fel och av säkerhetsskäl.
Var hittar jag licensinformationen för K30?
Under parningen via Hot Spot-läget kan du komma åt licensinformationen via symbolen ----. Om du redan har anslutit ditt system måste du ta bort WLAN-anslutningen och välja Hot-Spot-läget som anslutningsmetod medan du ansluter din K30 igen.
Kan jag använda Smartgrid?
Nej, inte med appen IVT Anywhere II.
Nyare värmepumpar (tex. Geo 600 och AirX från 2022), med WiFi-modul K30 stöds inte av SmartGrid-funktionaliteten. Där jobbar vi istället på ett helt nytt partner-API, tillsammans med flera aktörer som har lösningar för smart värmestyrning på marknaden idag.
Luft/luftvärmepumpen får inte kontakt med nätverket?
För att ansluta luft/luftvärmepumpen/Aero till nätverket, om den tappat kontakt:
Kontrollera att portarna 5222, 443, 80 är öppna i brandväggen i Er router mot ip-modulen. Routern skall även sända WiFi på 2,4 gHz-bandet (inte 5,0 gHz).
Hur hanterar jag mitt SingleKey ID konto?
Om du behöver ändra uppgifter i din inloggningsprofil, återställa lösenord eller skapa ny profil:
I appen:
Tryck på hamburggermenyn uppe till vänster
Välj Inställningar
Välj SingleKey ID Profile
Gå till Min profil och uppdatera användarnamn eller lösenord,
eller
Välj att Ta bort SingleKey ID och skapa ett nytt.
Eller gå till SingleKey IDs hemsida och hantera din profil därifrån.
Hur återställer jag lösenordet på Geo 600?
För att återställa lösenordet på bergvärmepumpen/Geo 600/Rego 3000:
Du gör en återställning av det personliga lösenordet i värmepumpens menyer.
-> Meny -> Internet -> Avbryt anslutning. Nästa gång du loggar in i appen får du ange ett nytt personligt lösenord.
Hur återställer jag lösenordet på Geo 500/Vent 402?
För att återställa lösenordet på din bergvärmepump Geo 500/frånluftsvärmepump Vent 402:
Du gör en återställning av det personliga lösenordet i värmepumpens menyer. Gå till "Inställningar" -> "Återställ Applösenord". Nästa gång du loggar in i appen får du ange ett nytt personligt lösenord.
Hur återställer jag lösenordet på AirX?
För att återställa lösenordet på AirX/Rego 2000:
Du gör en återställning av det personliga lösenordet i värmepumpens menyer. Gå till ”Meny” -> "Inställningar"-> "Internetlösenord". Nästa gång du loggar in i appen får du ange ett nytt personligt lösenord.
Kan jag tidsstyra Geo 600?
Javisst, Geo 600 har tidsstyrning. Du gör det enkelt i värmepumpens meny eller i appen. Här kan du ladda hem en enkel guide.
Kan jag tidsstyra AirX/AirX 400/Air Split?
Javisst, AirX, AirX 400 och Air Split har tidsstyrning. Du gör det enkelt i värmepumpens meny. Här kan du ladda hem en enkel guide.
Kan jag tidsstyra Geo 500?
Denna reglercentral saknar tidsstyrning.
Tidsstyrning måste i detta fall genomföras av en tredjepartslösning.
Blockering av varmvatten går att göra mellan valt tidsintervall under Varmvatten -> Mer -> VV-spärr.
Kan jag tidsstyra Vent 402?
Denna reglercentral saknar tidsstyrning.
Tidsstyrning måste i detta fall genomföras av en tredjepartslösning.
Blockering av varmvatten går att göra mellan valt tidsintervall under Varmvatten -> Mer -> VV-spärr.
Hur lägger jag till Geo 600/AirX i appen?
När värmepumpen är uppkopplad mot ditt nätverk lägger du till genom att klicka på "Lägg till enhet" i appen. Se stegen i filmen.
Hur ansluter jag luft/luft till WiFi och app?
Du öppnar Anywhere II, och godkänner användarvillkor.
- Tryck på Kom igång.
- "Anywhere II vill logga in dig med hjälp av ttsignon.com". Klicka Fortsätt. Du behöver ett SingleKey ID för att hantera din enhet i appen. Ett konto skapas med ett autogenererat mail. När SingleKey ID väl är skapat, loggas du in automatiskt.
- Tryck på Lägg till enhet och sedan Välj enhet
- Scanna av WiFi-modulens QR-kod. Koden finns med i leveransen av modulen.
- Tryck på fjärrkontrollens WLAN-knapp tills WLAN-lampan på värmepumpen blinkar varannan sekund. (Bekräfta i appen att lydioden blinkar)
- Välj parningsprocedur:
WPS: Tryck in routerns WPS-knapp. Då väljer routern nätverk.
Manuellt: En lista kommer upp på tillgängliga nätverk. Välj vilket du vill använda. - Avsluta med att hålla in WLAN-knappen på fjärrkontrollen tills två ljudsignaler hörs. Bekräfta och fortsätt.
- Nu ansluter enheten till internet. Bekräftelsen verifieras med en melodi och WLAN-lampan lyser konstant grönt. Bekräfta.
- Välj vilken enhet du vill styra. Fler enheter kan läggas till.
Ser inte innetemperatur i appen?
Kontrollera om du har avaktiverat termisk desinfektion i värmepumpen. Installerkortet kan då sluta kommunicera med rumsgivare eller med IP-modul, och följden blir bland annat att du inte kan se innetemperatur i appen.
Var hittar jag mitt login (utan QR) i Vent 402?
Du hittar information om uppkoppling och login-data i värmepumpens display.
Klicka på Information -> Internet.
Var hittar jag inloggningsdata till AirX?
När du ska ansluta värmepump och app kan du använda QR-kod eller inloggningsdatan som finns i värmepumpens display. För att hitta det senare:
Klicka på "info" vid displayen.
Välj "Internet" i displayen och sedan "Inloggningsdata".
Koppla upp IVT Geo 600/IVT AirX mot Wifi och appen IVT Anywhere II
Via WPS
Para ihop Geo 600 med lokala nätverket via WPS.
Utan WPS
Så här ansluter du om WPS-knapp saknas på routern.
Lägg till IVT Geo 600 i Appen
När värmepumpen är uppkopplad mot ditt nätverk lägger du till den i appen.